Monday, March 30, 2009

Ng Sek San - Arkitek Landskap

Aku baru je balik dari perjumpaan dengan Mr. Sek San, prinsipal bagi firma Arkitek Landskap, Seksan Design .Sapa yang kenal tu tau lah dia ni sapa.Aku pi jumpa tu nak diskus pasal projek HQ baru bagi ofis kitorang.Diskus tu kejap jek.Lepas diskus aku bagitau yang aku suka dengan konsep ofis dia.Aku yakin kalau sesiapa yang pergi tengok ofis dia pun akan suka sangat2.So Sek San ajak aku jalan2 dalam ofis dia yang cool gile tu...sambil dia terangkan konsep ofis dia kat aku...tetiba dia ajak aku pergi rumah dia...katanya rumah dia tu adalah salah satu masterpiece design dia...aku dah la nak balik cepat..Tapi Sek San bagitau..jangan risau rumah dia tak jauh...hanya 200 meter je dari ofis dia..wow! meaning tiap2 hari dia pergi kerja jalan kaki?..itulah cara nak selamatkan bumi..bukan dengan padamkan lampu selama sejam pada 28 March jek...So berangkatlah kami ke rumah dia...Tiba dirumah...Sek San mengajak aku berjalan dirumah nya..yang pada aku dah macam galeri arts+taman+hutan+balinese+macam rumah mat salleh kat australia...aku pulak boleh lupa nak bawak DSLR...adehhh...dah le baru beli lens...terlepas la aku nak merakamkan rumah Sek San yang cool tu...pernahkah terpikir garden atas bumbung rumah?..itulah salah satu yang ada kat rumah arkitek lanskap yang tersohor nih...banyak konsep dan idea yang di curahkan pada aku..aku pulak dok tanya macam journalist plak...dah lama sangat aku pun dah nak kena pulang ke ofis..So Mr. Seksan bagitau yang aku boleh datang lagi kalau nak jalan2 kat ofis dia...so aku bagitau yang aku nak bawak wife aku datang jugak tengok...harap-harap bolehlah datang tengok rumah dia yang cool giler tuh...Aku rasa orang macam dia ni akan selamtkan bumi..sebab banyak idea dan konsep dia adalah nature+recycle..dan bukan Capitalist architecture...

1 comment:

FADZLAN RIZAN JOHANI said...

salam bro,
next time boleh bawak camera..shooting kasi gempak sikit.

Best arr gi tgk building.sure byk inspiration tuu..

memang bagus keje dekat dgn rumah nie..Rasullullah pun suruh keje dekat dgn rumah.(antara rahsia kebahagiaan)
Aku dah 3 tahun tak bawak kete nie..jalan kaki jer gi keje, gi sekolah, gi shopping.bukan kata environment, masa pun byk.

kena add detail pasal interview ko tu sikit..(macam journelist).

happy blogging
PAKLAN
(aku add link blog ko kat list aku)