Thursday, May 21, 2009

Tika Hati Terkenang Kisah Silam

Semalam ketika aku di dalam bas Metro...terpasang lagu lama di radio...tak silap aku..lagu " sama-samaaa...gunung di daki...sama-samaa...turun ke lembah sepi...suka duka bersama di rasaiii.."..aku rasa penyanyinya Allayarham Seha dan partner nya Shuib...terdiam aku ...terpikir aku..kenapa lagu -lagu sebegini lebih memberi kesan pada jiwa...dan juga kenangan lama...sewaktu sekolah...sewaktu di kampung...sewaktu di universiti..bukan lagu itu saja...tak tertulis tajuk lagu-lagu yang orang kata evergreen untuk di ingati...terkadang bila kita teringat kisah lama..pasti ada saja lagu atau filem yang akan di associate dengan kisah atau perkara tersebut...lagu-lagu baru mungkin tak di hayati sekarang..mungkin akan jadi evergreen nanti 10 ke 20 tahun akan datang...aku rasa lagu lama melodi dan liriknya yang bersantai dan tak perlu terjerit-jerit buat kita senang ingat dan lekat dalam kotak ingatan...macam lagu Tika dan Saat...oleh Medicine..lagu tu masa aku kat Pahang..sekolah Darjah 1...member aku kata Ijam tu pakcik dia..ntah betol ntah dia tipu aku..maklumlah masa tu Medicine tu tengah top...hee..so kalau dapat kumpulkan lagu-lagu lama time sekolah kan best?

No comments: