Tuesday, October 28, 2008

dokter vs dengki

pagi ni aku 'diberi' cuti lagi..
cuti pun macam tak cuti...deringan telefon tu tak berhenti...
bukan orang penting syarikat..tapi kepentingan itu hanya aku yang tahu...
ini syarikat bukan ahmad albab yang punya..

tapi yang lebih menarik cerita aku...
semasa aku di klinik kegemaran keluargaku...
minda ini teringat pada cerita sekitaran...
"owh..jangan pergi merawat dengan dokter itu"
"dia ada masalah besar" kata si polan
aku ni jenis yang curiosity tahap tinggi...
jadi selepas membayar...tanpa segan silu
"dokter,saya dapat pesanan untuk tidak berjumpa+dirawat dengan dokter lagi"
"apa masalah dengan dokter"

dokter tersenyum bagai sudah menjangka soalan aku.....

"saya gembira kerana awak jujur dengan soalan awak"

aku gembira ..takut soalan maut aku tu akan menggelapkan hari dokter yang cerah...

"orang sekitaran memang tidak suka dengan perkhidmatan saya"
"kata mereka saya ini ada kes di mahkamah"

owhh..bukanlah kes kecuaian seperti yang dijangkakan...cuma kes saman malu...
oleh seorang politikus bergelar Dato'...
kerana politikus itu marah kerana sang dokter mempertahankan prinsip dirinya...
lebih daripada memperjuangkan periuk nasi+isi perut sang politikus...
lantas sang politikus mencanangkan berita fitnah yang memalukan...
bersipongang fitnah akhir zaman di serata kampung...

tapi sang dokter tetap dengan perjuangan...
biarpun terpaksa bertahan di kubu sendiri...
menangkis serangan bertubi2 sang politikus...
menahan tohmahan terhadap dirinya dan kerjaya serta prinsip perjuangan...
semoga sang dokter terus bertahan...

manusia owh manusia...
sampai bila harus kita hidup dalam kepuraan..
hidup dalam kebinatangan hati dan naluri...
sampi bila harus mendengki dan busuk hati...

lebih baik berzikir nama Tuhan...
lebih baik menutur 1 kata hikmah daripada hidup seribu zaman...
lebih baik memberi anjing minum daripada memberi anak isteri harta yang haram...
lebih baik berdiam dari berkata2 kiranya tuturan itu hanya menyakiti jiwa marhaien ini...

buat sang dokter....biar Tuhan yang menghukum mereka...hanya Tuhan yang lebih mengetahui...terima kasih atas kepercayaan kepada aku yang tak dikenali ini...

1 comment:

Anonymous said...

sapekah dokter itu?