Monday, January 05, 2009

Kisah Komuter #05- Hari Pertama Persekolahan

Perjalanan bermula tepat 6.38 pagi...
suasana dingin lantas kebanyakan mengambil peluang untuk lelapkan mata...
aku masih mencuba untuk menghabiskan buku Jim Thompson...

tiba di Stesen Batang Benar...sekumpulan murid sekolah mengambil tempat...
lantas teringat...hari pertama sekolah rupanya...

penting sungguh hari pertama hinggakan ada yang mengambil cuti...
budak kat ofis pun ramai juga yang turut ke sekolah...
katanya harus ditemani sebagai penguat semangat..
sebagai rangsangan...buat anak kecil...
sebagai pendorong buat si manja...

aku teringat masa kecil2 dulu...
ada tahun yang aku terpaksa menghadapi hari pertama sendirian...
tanpa ayah..kerana terpaksa bekerja jauh...
hanya berbekalkan duit yuran dan bekal sarapan...

di sekolah ramai yang berpimpin tangan menuju ke kelas...
tidak kurang yang menunggu anak sehingga bayaran yuran dan waktu rehat...
tapi aku sudah terbiasa...
sejak dahulu keadaan melatih aku untuk berdikari...
membayar sendiri...mengira baki dan mengirim resit sebagai bukti...

belajar untuk bersendiri bila tiba waktu...
belajar menjadi yang diharap...bukan mudah...
belajar memikul amanah dan tanggungjawab...
bukan mudah dan murah...
semua itu sungguh mahal harganya...
terima kasih buat ayah ibu...
buat yang pertama kali ke sekolah....
moga menjadi anak bangsa yang berguna...

tren menuju laju bersama dingin pagi
aku memilih untuk lelapkan mata...

1 comment:

nor effendi said...

terharu aku mengenang jasa ibu bapa..taktau nak balas camana..